Mælk og amning

9. maj 2009

Alder:
7 mdr.

Mælk og amning

Kære Helen

Ja, så er jeg tilbage med et spørgsmål angående vores lillesøster, der nu er 7½ måned. For så vidt angår mad går det rigtig godt og fremad. Hun er stadig ikke glad for at blive fordret med ske (frugtmos undtaget), men til gengæld er al mad der kan indtages med gaffel og fingrene en stor succes. Det betyder, at hendes måltider består af bondebrød med forskellige typer smørbart pålæg og til aften pasta eller kartofler med sovs og eventuelt noget "blødt" kød.

Vores "store" problem er nu amningen - hun har jo igennem længere tid været lidt frustreret over brystet, og hun vil nu slet ikke tage fra venstre bryst undtagen om natten. Flaske vil hun fortsat ikke tage, så jeg er lidt på bar bund, hvordan vi får mere mælk i hende. Jeg har også forsøgt med sødmælk på kop, men det passer heller ikke frøkenen.

Hun tager i øjeblikket et stort brystmåltid om natten, men ellers skal jeg hele dagen igennem "tvinge" hende på brystet, hvilket indebærer, at jeg gående rundt i soveværelset, hvor der er fred og ro, efter 5-10 minutters kamp, skrig og skrål får vugget hende på brystet, og hvor jeg sørger for, at der hele tiden er lidt mælk hun kan smage. Om aftenen er det tydeligt, at hun har brug for en amning for at ...

Annonce

... kunne falde til ro, inden hun skal sove, men heller ikke her tager hun brystet frivilligt.

Jeg er klar over, at hendes manglende interesse for brystet sikkert skyldes, at hun er meget optaget af den almindelige mad i øjeblikket og ikke vil "behandles" som en baby og ligge og glo ind i brystet. Men skal jeg virkelig kæmpe sådan for at få hende til at spise? Og er 1-2 amninger om dagen ikke i underkanten?

Skal jeg bare acceptere det, når hun afviser brystet, eller har du en ide til, hvordan vi får mere mælk i hende (hendes mælkeindtag via grød/mos er jo begrænset, da hun ikke spiser skemad)?

Som du måske husker, har jeg tidligere spurgt angående hendes motorik. Hun vender stadig ikke rundt fra ryg til mave - kommer helt om på siden, men mangler lige det sidste. Er det helt normalt? Hun bevæger sig ellers meget - arme og ben kører rundt, men hun er stadig ikke glad for at ligge på maven, selvom vi forsøger at få hende om på maven dagligt. Vi har ønsket vuggestueplads fra midten af juni, men jeg har godt nok svært ved at forestille mig at aflevere et barn, der bare ligger! Mon hun pludselig tager et kæmpe ryk? Jeg har egentlig vist bare brug for at høre, at hun ikke er helt unormal :-).

De bedste hilsner,
Mor til 2

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland