Brev:
Mælk og amning
9. maj 2009
Alder:
7 mdr.
Mælk og amning
Kære Helen
Ja, så er jeg tilbage med et spørgsmål angående vores lillesøster, der nu er 7½ måned. For så vidt angår mad går det rigtig godt og fremad. Hun er stadig ikke glad for at blive fordret med ske (frugtmos undtaget), men til gengæld er al mad der kan indtages med gaffel og fingrene en stor succes. Det betyder, at hendes måltider består af bondebrød med forskellige typer smørbart pålæg og til aften pasta eller kartofler med sovs og eventuelt noget "blødt" kød.
Vores "store" problem er nu amningen - hun har jo igennem længere tid været lidt frustreret over brystet, og hun vil nu slet ikke tage fra venstre bryst undtagen om natten. Flaske vil hun fortsat ikke tage, så jeg er lidt på bar bund, hvordan vi får mere mælk i hende. Jeg har også forsøgt med sødmælk på kop, men det passer heller ikke frøkenen.
Hun tager i øjeblikket et stort brystmåltid om natten, men ellers skal jeg hele dagen igennem "tvinge" hende på brystet, hvilket indebærer, at jeg gående rundt i soveværelset, hvor der er fred og ro, efter 5-10 minutters kamp, skrig og skrål får vugget hende på brystet, og hvor jeg sørger for, at der hele tiden er lidt mælk hun kan smage. Om aftenen er det tydeligt, at hun har brug for en amning for at kunne falde til ro, inden hun skal sove, men heller ikke her tager hun brystet frivilligt.
Jeg er klar over, at hendes manglende interesse for brystet sikkert skyldes, at hun er meget optaget af den almindelige mad i øjeblikket og ikke vil "behandles" som en baby og ligge og glo ind i brystet. Men skal jeg virkelig kæmpe sådan for at få hende til at spise? Og er 1-2 amninger om dagen ikke i underkanten?
Skal jeg bare acceptere det, når hun afviser brystet, eller har du en ide til, hvordan vi får mere mælk i hende (hendes mælkeindtag via grød/mos er jo begrænset, da hun ikke spiser skemad)?
Som du måske husker, har jeg tidligere spurgt angående hendes motorik. Hun vender stadig ikke rundt fra ryg til mave - kommer helt om på siden, men mangler lige det sidste. Er det helt normalt? Hun bevæger sig ellers meget - arme og ben kører rundt, men hun er stadig ikke glad for at ligge på maven, selvom vi forsøger at få hende om på maven dagligt. Vi har ønsket vuggestueplads fra midten af juni, men jeg har godt nok svært ved at forestille mig at aflevere et barn, der bare ligger! Mon hun pludselig tager et kæmpe ryk? Jeg har egentlig vist bare brug for at høre, at hun ikke er helt unormal :-).
De bedste hilsner,
Mor til 2